Показовий урок

Показовий урок

Тема уроку.  Михайло Стельмах. “Гуси-лебеді летять”. Звичаї, традиції українців. Символ образу гусей-лебедів.

Мета:          з’ясувати, які звичаї, традиції відобразив автор у творі, розкрити їхню роль у житті українців та у формуванні характеру головного героя; з’ясувати суть символічного образу гусей-лебедів; виховувати пошану до звичаїв і традицій народу; розвивати зв’язне мовлення учнів.
          Все, що рідне, хай нам буде
Найдорожче і святе,
 Рідна віра, рідна мова,
    Рідний край наш над усе
Юрій Шкрумеляк
                                                     Хід уроку
I. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку (слайди  № 1,2,3)
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Проблемне питання. Чому повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» має таку назву?
1. Вступне слово вчителя .Діти, сьогодні ми з вами живемо в чудовий час, користуємося досягненнями науки й техніки, маємо швидкий доступ до будь-якої інформації, озброєні ґрунтовними знаннями, чимало знаємо та вміємо. А ще недавно люди жили зовсім по-іншому.Вони багато фізично працювали, щоб забезпечити себе всім необхідним для життя, виконували різні роботи, про які ми сьогодні й не здогадуємося, та й відпочивали зовсім не так, як ми тепер. Але всі кращі надбання й досягнення нашого народу, його звичаї й традиції, пісні та думи не зникли, не відійшли у вічність, вони збереглися й донині не тільки в генетичній пам’яті, але й у теперішній культурі, у побуті, у звичаях, тобто в нашому серці, як щось дороге й трепетне, притаманне тільки нам, українцям. Тому ми час від часу повертаємося до народного джерела, до традицій і звичаїв, з яких беремо наснагу й сьогодні, бо все це наше, рідне, добре, любе та миле нашому серцю.
     1-й учень.Пройшло століття — все довкіл змінилось,
Хоч для історії і вік — не час.
Що є тепер, тим людям і не снилось,
Та сьогодення всіх вражає  нас,
Бо кожен день несе нас до вершини,
Нові дарує мрії й відкриття,
Захоплення і диво для людини-
Таке у нас сьогоднішнє життя.
2-й учень.Та ми в минуле прагнем повернути,
Коли прапрадіди ось тут жили.
І пригадати нині призабуте:
Які вони традиції несли,
Які були в них звичаї і жарти,
Пісні і думи, прагнення мети...
Минуле забувати нам не варто,
Щоб у майбутнє впевнено іти.
         Учитель.Які народні традиції, пройшовши роки й тисячоліття, дійшли до нас і закріпилися в нашій культурі й побуті?
2. Учнівська презентація «Традиції  нашого народу»
           3. Народознавча вікторина
Ø    Яка головна обрядова страва Різдва? (Кутя)
Ø    Які предмети є атрибутом Великодня? (Паска, крашанки, писанки)
Ø    Як звуться пісні, що виконуються навесні? (Веснянки, гаївки, гагілки)
Ø    Як називається неділя перед Великоднем? (Вербна)
Ø    Яких птахів випікали з тіста під час свята зустрічі весни? (Жайворонків)
Ø    З якою свійською твариною ходили  хлопчики-колядники на різдвяні свята?         (Із козою)
Ø    Якої пори року розпочинався рік у давніх слов’ян? (Навесні)
Ø    Які рослини – символи України? (Верба, калина)
Ø    На яке народне свято трави й квіти набирають найбільшої сили? (Івана Купала)
Ø    Скільки свят у православному календарі? (110)
Ø    Яке народно-релігійне свято відзначається сьогодні, 21 листопада? (Архістратига Михайла)

       Учитель. Діти, ви добре знаєте народні традиції. А від кого ви вперше довідалися  про них? (Можливі відповіді – від мами, бабусі, батьків )
. А тепер ми знову працюватимемо із змістом повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», у ній автор відобразив побут і звичаї простих селян, їхні щоденні турботи. Увесь твір  пронизаний  народною мудрістю. Із перших сторінок ми потрапляємо у дивовижний світ казки.
   III. Основний зміст уроку
1. Бесіда з учнями:
-Від чийого імені ведеться розповідь у повісті?
      (від імені Михайлика)
-Отже, головний герой – Михайлик.
Ø    Хто з героїв твору найбільше впливав на формування світосприймання й характеру Михайлика? (дідусь, мама, бабуся).
Ø    Про які традиції і звичаї в українській родині йдеться в повісті? (Звичай батьків уводити дитину в чарівний світ природи, де все живе сприймається, як казка)
Ø    Що ви дізналися про Михайликового дідуся? (Дід Дем’ян  був майстром на всі руки, розповів хлопчикові про золоті ключі сонця, змайстрував хлопцеві вітряка)
Ø    Яку життєву мудрість передавав дідусь онукові? (відео №1)

Ø    Як ставиться онук до дідуся?
Ø    Яким було ставлення матері до насіння? До природи? Як сприймала вона землю?(відео №2,3)

Ø    Чи звернули ви увагу на те,як Михайлик зайшов до хати? Що він зробив у першу чергу?(Зняв картузика).Що вам відомо про цей звичай?
Ø    Чи можна сказати, що материне чуйне ставлення до землі й до людини передалося хлопчикові? У чому це виявляється? Який благородний вчинок Михайлика вам запам’ятався? (Михайлик пригостив голодного хлопця насінням)
Ø    (відео №4)

Ø    До якого образу і з якого твору подібна мати Михайлика? Чим вона нагадує матір О.Довженка? (любовю до землі)
Ø    Які вірування відображено через образ матері? (язичницьке вірування). Що вам відомо з історії про дохристиянську язичницьку віру? (багатобожжя, природа як жива істота). Яких язичницьких богів ви знаєте?(Підготовлена завчасно розповідь учня).
2. Презентація «Традиції, звичаї українського народу»(слайд №4) 
Ø    Що ви дізналися з повісті про хліборобську працю? (слайд №5)
Ø    Який хліб був найкращим хлібом Михайликового дитинства? (слайд №6)
Ø    Як автор говорить про першу борозну? (слайд № 7)
Ø    Якими ми уявляємо орачів?
Ø    Про що Михайлик довідався із щедрівок? (що за плугом сам Бог ходив, а Богоматір носила їсти орачам)
Ø    Що ви дізналися про дитячі розваги під час святкування Великодня?(слайд №8)
Ø    Знайдіть і виразно прочитайте уривок про поведінку Михайлика в лісі? Звідки, на вашу думку, хлопчик мав такі знання?
Ø    Чому батько носив Михайлика до школи? Що було найкращим одягом для Михайлика? (батькова кирея)
Ø    Як ви розумієте вислів: «Будеш іти межи люди і вибивати іскри»?
Ø    Які цікаві народні вислови трапляються у творі?
3. Презентація «Образи-символи» (слайд №9)
Ø    Що ви знаєте про калиновий міст? (с.154, мрія, до якої й «досі тягнуся думкою і серцем»)
Ø    З якою метою на початку і в кінці твору М. Стельмах згадує лебедів? Як цей прийом називається? (обрамлення(слайд №10)
Ø    Що таке символ? Випишіть визначення поняття в зошити (слайд № 11)
Ø    Що, на вашу думку, символізують лебеді? (дитинство, плинність життя)(слайд №12)
Ø    Які ще образи-символи ви знаєте?
Ø    Відшукайте в тексті твору цитати, пов’язані з образом гусей-лебедів (слайд №13)
Ø    Із тексту випишіть художні засоби. (робота в парах, 1 ряд – епітети, 2 ряд – метафори, 3 ряд - порівняння)
IV.Закріплення вивченого
1.Пошукова робота
Знайдіть епізоди,які яскраво ілюструють народні прислів’я, приказки, фразеологізми:
-Правда завжди випливає  (з кишені випало 2 насінини)
-Письменного голова годує (любов до книжки)
-Тіло в золоті, а душа в болоті (жадібний односелець не дав шматка хліба голодним )
2. Які фразеологізми та мудрі народні вислови ви виписали вдома, читаючи повість? (учні читають виписане).
3. Установити відповідність між фразеологізмами та їх значенням
1.                  Перець на язиці          а) Дуже бідний
2.                  Кум королю                б) Посилювати переживання
3.                  Ятрити душу               в) Не розбиратися в чомусь
4.                  Як мак начетверо        г) Напружено думати
5.                  Не варить баняк          д) Бути у виграшному становищі
6.                  Ламати собі голову     е) Дотепно й влучно говорити
4. Складання сенкану.
    Гуси-лебеді
    Казкові, таємничі.
    Пролітають, струшують, послухали.
    Принесли на крилах весну й життя.
    Провісники.         
V. Підсумок уроку.
-                     Яких українських традицій та звичаїв дотримуються у ваших родинах?                      (Діти зачитують твори, підготовлені вдома)
-                     Яке народно-релігійне свято є для вас улюбленим? (Щедрівки,колядки. Діти виконують щедрівку)
-                     Як розумієте слова Стельмаха: «А лебеді летять над моїм дитинством, над моїм життям»? (плин життя – пройшов ще один рік, чистоту, відродження, дитинство).
-                     Дайте відповідь на проблемне питання :«Чому повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» має таку назву?»
-                     Які риси Михайлика ви хотіли б мати й чому?
-                     Чим вразила вас повість? (казковим світом, мудрістю)
-                     Що корисного й повчального ви взяли для себе з повісті М. Стельмаха? (треба дотримуватися народних звичаїв, традицій, любити рідну землю, поважати батьків)
-                     Розгадування кросворда (слайди  №14-22)
       Рефлексія.Продовжити речення:
-                     На уроці я дізнався…
-                     Найскладніше мені було…
-                     А зараз пропоную вам послухати, як образ гусей-лебедів використовується в музиці.(Пісня Гуси- лебеді у виконанні тріо Либідь (фонограма)(слайд №23)
VI. Оголошення результатів навчальної діяльності (виставлення оцінок)
VII. Домашнє завдання. Скласти план характеристики  образу Михайлика, виписати цитати.



1 коментар:

  1. Дуже сподобався урок. Цікаво,трепетно. А презентацією поділетеся?

    ВідповістиВидалити